PD Dr. med. Marian Kukucka

Dr. Marian Kukucka

Oberarzt
Stellvertretender Institutsdirektor

Abitur und Studium

1987
Abitur; Nitra

1987 -1993
Medizinstudium; Karlsuniversität Prag

1993
Promotion, Karlsuniversität Prag

2012
Promotion, Charité – Universitätsmedizin Berlin
Thema: Quantitative Echokardiographie bei Patienten im Endstadium der chronischen Herzinsuffizienz bei Implantation eines mechanischen ventrikulären Unterstützungssystems.

2012
Habilitation, Charité – Universitätsmedizin Berlin
Thema: Stellenwert der quantitativen intraoperativen Echokardiographie bei Risikostratifizierung in der innovativen Herzchirurgie.

 
Tätigkeit

Okt. 1993 - Sept 1995 und Nov. 1996 - August 1997
Anäthesie; Johanniter Krankenhaus Stendal

Okt. 1995 - Okt. 1996
Deutsches Herzzentrum Berlin

Sept. 1997
Deutsches Herzzentrum Berlin

Jan. 2000
Oberarzt

 
Weiterbildung und Zusatzqualifikation

1994
Fachkundenachweis Retttungsdienst

1998
Facharzt für Anäthesiologie

1999
Certification in perioperative transesophageal Echocardiography (ASE/SCA, USA)

2000
Qualifizierte Fortbildung in der Echokardiographie in der Anästhesie und Intensivmedizin

2002
Ausbilder und Prüfer für transösophageale Echokardiographie bei der DGAI

2005
EAE/EACTA TEE Accreditation

 
Klinische Schwerpunkte

Perioperative Echokardiographie
Mechanische Herzunterstützungssysteme
Kinderkardioanästhesie
Medizinproduktegesetz- Beauftragter
Kurs der transoesophagealen Echokardiographie (Planung/Durchführung)

 
Mitgliedschaften in speziellen Gesellschaften

American Society of Echocardiography
European association of Cardiothoracic Anaesthesiologist
Deutsche Gesellschaft  für Anästhesiologie und Intensivmedizin


Publikationen

The feasibility of speckle tracking for intraoperative assessment of regional myocardial function by transesophageal echocardiography. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2009 Aug;23(4):462-7.

Two-dimensional speckle tracking strain analysis for efficacy assessment of myocardial cell therapy. Cell Transplant. 2009;18(3):361-70.

Right-to-left ventricular end-diastolic diameter ratio and prediction of right ventricular failure with continuous-flow left ventricular assist devices. J Heart Lung Transplant. 2011 Jan;30(1):64-9.

Sildenafil preserves lung endothelial function and prevents pulmonary vascular remodeling in a rat model of diastolic heart failure.Circ Heart Fail. 2011 Mar 1;4(2):198-206.

Acute impact of left ventricular unloading by left ventricular assist device on the right ventricle geometry and function: effect of nitric oxide inhalation. J Thorac Cardiovasc Surg. 2011Apr;141(4):1009-14.

Patient-prosthesis mismatch after transapical aortic valve implantation: Incidence and impact on survival.J Thorac Cardiovasc Surg.

Hemodynamic characteristics of Edwards Sapien aortic valve prosthesis assessed with transesophageal echocardiography. J Heart Valve Dis.

Impact of tricuspid valve annulus dilatation on mid-term survival after LVAD Implantation. J Heart Lung Transplant.

Transapical aortic valve implantationincidence and predictors of paravalvular leakage and transvalvular regurgitation in a series of 358 patients. J Am Coll Cardiol. 2012;59(3):211-21.

Delayed subtotal coronary obstruction after transapical aortic valve implantation. Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2011 Jan;12(1):57-60. Epub 2010 Oct 22.